Vážska cyklomagistrála je najstaršou cykloturistickou trasou na Slovensku a prechádza až tromi krajmi. Konkrétne Trnavským, Trenčianskym a Žilinským krajom. Momentálne má trasa v celej dĺžke 166 km. Patrí medzi ľahké cestné trasy a je obľúbenou cestou pre cyklistov či ľudí, ktorí sa radi prechádzajú.
Trnavský samosprávny kraj nedávno uspel v podaní žiadosti o nenávratný finančný príspevok z Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP). Príspevok dostal na vybudovanie prvej zo štyroch častí Vážskej cyklomagistrály na svojom území. Výstavba 3,6 kilometra dlhého úseku medzi hranicou Trenčianskeho a Trnavského kraja a mostom v mestskej časti Piešťan Bodona by mala začať po ukončení a kontrole verejného obstávania.
Začať by sa malo už koncom tohto leta a výstavba by mala trvať asi štyri mesiace. Celková výška oprávnených výdavkov projektu je 490-tisíc eur, z ktorých len 5 % tvorí spoluúčasť kraja.
„Po nástupe do župy sme začali projektovať Vážsku cyklomagistrálu ako jednu z nosných v našom kraji. Zvládli sme náročnú prípravu a o to viac si vážim, že sa nám podarilo získať takmer pol milióna eur z eurofondov na výstavbu jej prvého úseku na území Trnavského kraja, medzi hranicou kraja a Železným mostom v Piešťanoch. Som presvedčený, že podobne úspešní budeme aj v prípade ďalších troch plánovaných úsekov, a teda významne zlepšíme cyklodopravnú aj cykloturistickú infraštruktúru,“ uviedol trnavský župan Jozef Viskupič.
V rámci schváleného projektu pre Trnavský kraj bude vybudovaná, respektíve zrekonštruovaná cyklistická komunikácia a pribudne aj doplnková infraštruktúra. V rámci nej budú vybudované prvky pri ceste, ako napríklad cyklistické odpočívadlo s altánkom, lavičkami a stojanmi na bicykle.
A prečo sa toto všetko robí a plánuje? Jedným z hlavných cieľov Trnavskej župy v oblasti cyklistickej dopravy je podpora udržateľnej mobility, ako aj cestovného ruchu. Vážska cyklomagistrála by mala tvoriť priame spojenie dôležitých priemyselných sídel, ako sú Piešťany, Horná Streda, Sereď a Hlohovec v celkovej dĺžke 60 kilometrov.
Kraj už podal žiadosť o nenávratný finančný príspevok na úsek Sereď – Šúrovce, ktorá sa aktuálne nachádza v štádiu administratívnej kontroly. Pripravujú sa podobné žiadosti aj na ďalšie úseky, ako napríklad Šúrovce – Horné Zelenice a Horné Zelenice – Hlohovec. Tieto zámery schválili krajskí poslanci už 9. decembra 2020. V tejto súvislosti Trnavská župa priebežne napreduje s majetkovoprávnym vysporiadaním pozemkov pod cyklomagistrálou. Na jar tohto roka podpísala dve zmluvy na ich nájom so Slovenským vodohospodárskym podnikom.
O pár mesiacov sa tak dočkáme vynovených úsekov nášho títeša, ktorý bude už oficiálne súčasťou Vážskej cyklomagistrály.