Trnavský samosprávny kraj chce, aby Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky rozšírilo cesty, ktoré budú spoplatnené pre nákladné automobily. Išlo by predovšetkým o kritické úseky v okresoch Galanta a Dunajská Streda, čiže takáto zmena by zasiahla aj Sereď. Bola by to pozitívna zmena pre obyvateľov Trnavského samosprávneho kraja, ktorý trpia vysokou intenzitou nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy.
Nákladná doprava sa dlhodobo presúva na cesty II. a III. triedy, predovšetkým kvôli nedostatočnej cestnej sieti, stagnovaniu modernizácie štátnych ciest a systému spoplatnenia pre nákladnú dopravu. Problémom je, že bežné komunikácie svojimi technickými parametrami nezvládajú nápor ťažkých nákladných vozidiel, nakoľko neboli stavané na takúto intenzitu cestnej premávky a dopravnú záťaž. Preto dnes dochádza k zhoršovaniu stavebno-technického stavu a bezpečnostných parametrov našich ciest.
Ľudia žijúci v bezprostrednej blízkosti hlavných ciest trpia zníženou kvalitou života v dôsledku intenzity nákladnej dopravy a jej sprievodných javov, ako sú napríklad exhaláty, emisie, hluk, otrasy, narušovanie statiky obydlí, ohrozenie chodcov, detí a cyklistov. Obyvatelia sa s podnetmi, sťažnosťami a petíciami často obracajú na samosprávny kraj. Trnavský samosprávny kraj sa v záujme ochrany zdravia ľudí a majetku zapojil do pripomienkového konania vo veci návrhu vyhlášky Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 475/2013 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest, ciest I. triedy, ciest II. triedy a ciest III. triedy s výberom mýta v znení neskorších predpisov.
V praxi to znamená, že Trnavský samosprávny kraj žiada ministerstvo o rozšírenie zoznamu úsekov ciest spoplatnených pre nákladné automobily o desať kritických úsekov najmä v okresoch Galanta a Dunajská Streda. Štyri z nich tvoria úseky ciest II. triedy súbežné s cestami I. triedy v celkovej dĺžke vyše 142 km. Zvyšných šesť úsekov tvoria úseky ciest II. triedy, ktoré nie sú súbežné s cestami I. triedy, v celkovej dĺžke vyše 107 km.
Nákladná doprava by sa tak mohla obmedziť aj v Seredi a jej okolí. V našom meste sa tiež nachádza mnoho ciest, ktoré nie sú v dobrom stave a odklonenie nákladnej dopravy by im prospelo. Príkladom môže byť aj železničný most, ktorý musel byť kvôli havarijnému stavu obmedzený pre nákladnú dopravu a autobusy.
zdroj: pexels.com