14.03.2025, meniny má
21. marca 2021

ZŠ Jána Amosa Komenského je jedna z mála škôl participujúcich na reforme obsahu vzdelávania

ZŠ Jána Amosa Komenského je jedna z mála škôl participujúcich na reforme obsahu vzdelávania
Zdroj: sered.sk
reklama

V školách sa vzdelávanie často dáva do súvisu s rôznymi tradičnými či netradičnými vzdelávacími metódami. Alebo aj s využívaním informačných technológií vo vzdelávacom procese. Menej často však s obsahom vzdelávania, ktorému aktuálna situácia nastavila zrkadlo. Napriek tomu, že školy majú pripravovať žiakov na život v budúcnosti, časť učiva, ktoré si žiaci osvojujú v súlade so štátnym vzdelávacím programom, uviazla spolu s modelom vzdelávania v minulosti.

Vplyvom pandémie začal Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) s úpravou a redukciou obsahu vzdelávania na základných školách prostredníctvom projektu Pilotného overovania upravených Rámcových učebných plánov a vzdelávacích štandardov. Viac informácií nám poskytla PaedDr. Paulína Krivosudská, riaditeľka školy Jána Amosa Komenského. 

12 škôl z celého Slovenska

V uvedenom projekte je zapojených dvanásť škôl z celého Slovenska, medzi ktoré patrí aj ZŠ Jána Amosa Komenského v Seredi. Úlohou zapojených škôl je prehodnotenie školských vzdelávacích programov a v spolupráci s odborníkmi vytvorenie obsahu vzdelávania rozdeleného do troch cyklov.

K rozdeleniu vzdelávania základnej školy do troch cyklov (1. cyklus 1. – 3. ročník, 2. cyklus 4. – 5.ročník, 3. cyklus 6. – 9. ročník) sa Slovensko inšpirovalo krajinami, v ktorých žiaci dosahujú v medzinárodných meraniach vynikajúce výsledky a zároveň je uvedený model vo všeobecnosti považovaný odbornou verejnosťou za jeden z najefektívnejších.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama

Pandémia znamená reformu

Následkom pandémie a s tým súvisiacich opatrení si aj samotní učitelia nepriamo uvedomujú nevyhnutnosť reformy obsahu vzdelávania. Napriek tomu je do tohto pilotného projektu zapojená iba hŕstka slovenských škôl. Dôvodov je určite viacero, medzi prioritné v čase dištančného vzdelávania však nepochybne patrí nedostatok času a nemalé úsilie. To učitelia dennodenne vynakladajú na efektívne online vzdelávanie a s tým súvisiace zvládanie práce s informačnými technológiami.

K ďalším významným faktorom patria odborné schopnosti a skúsenosti pedagogických zamestnancov, ale aj ochota či chuť robiť niečo nad rámec bežných pracovných povinností. ZŠ J. A. Komenského sa snaží držať krok s 21. storočím vo všetkých oblastiach a je otvorená výzvam, ktoré majú zmysel a posúvajú vzdelávanie vpred.

Dôležitá je ochota učiteľov

Aj preto učitelia na pilote od septembra intenzívne pracujú, preštudovali rôzne materiály. Absolvovali niekoľko online prednášok a v týchto dňoch už zaslali pracovnú verziu vytvorených učebných osnov a učebného plánu na posúdenie do ŠPÚ. Zároveň požiadali odborníkov a súčasne priateľov školy z Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania a z Trnavskej univerzity o stanovisko k niektorým vypracovaným dokumentom.

Pri tvorbe a rozdeľovaní učebných osnov i učebného plánu vychádzali z histórie školy, personálnych a prevádzkových možností a požiadaviek rodičov.

zdroj: seredskenovinky.sk

Rozvoj prírodných predmetov

Škola bola takmer od začiatku orientovaná na rozvoj matematiky a prírodovedných predmetov. V tejto tradícii hodlá pokračovať navýšením počtu hodín vo vybraných ročníkoch. Od prvého ročníka vyučujú matematiku Hejného metódou, ktorá okrem záujmu žiakov o vzdelávanie rozvíja matematické zručnosti, soft skills, medzi ktoré patria napríklad komunikačné či argumentačné zručnosti. Inovatívna metóda, na ktorú učitelia získali certifikát, núti žiakov premýšľať, riešiť problémy, formulovať názory, počúvať, robiť kompromisy, spolupracovať v tíme, a to všetko s výrazným dopadom na vzdelávanie v ostatných predmetoch.

Časovú dotáciu prírodovedných predmetov mohli navýšiť aj vďaka chemickému laboratóriu a prírodovednej učebni, ktorá je plná rôznych didaktických pomôcok na bádanie. V súčasnosti škola buduje fyzikálnu učebňu, ktorá bude kompletne vybavená  novými pomôckami a prístrojmi.

V tomto školskom roku bola škola úspešná v žiadosti o grant na podporu vzdelávania informatiky. Vyučujúce informatiky získali certifikáty na výučbu programovania od 3. ročníka a zároveň škola zakúpila programovateľné stavebnice, čo taktiež pri tvorbe nových dokumentov zohľadnili.

Ako jedna z mála škôl majú tri telocvične, posilňovňu a dostatok exteriérových športovísk. Uvedomujú si význam športu pre žiakov, a preto si myslia, že posilnenie telesnej výchovy od 1. ročníka je správnou voľbou. Napriek tomu, že na škole nie je bazén, vďaka dobrej spolupráci so ZŠ Juraja Fándlyho v Seredi majú zakomponovaný v učebných osnovách vo vybraných ročníkoch aj plavecký výcvik.

V súčasnosti je nevyhnutnosťou praktické ovládanie cudzích jazykov, napriek tomu nie sú zástancami bilingválneho vzdelávania, kde sa všetky predmety vyučujú v cudzom jazyku. Škola si myslí, že v základnej škole by mal mať dominantné postavenie materinský jazyk. Časovú dotáciu hodín anglického jazyka však posilnili aj vďaka personálnym možnostiam školy takmer vo všetkých ročníkoch, počnúc 1. ročníkom, kde majú žiaci 2 hodiny cudzieho jazyka za týždeň.

Vo vyšších ročníkoch majú žiaci možnosť učiť sa okrem anglického jazyka aj nemecký alebo ruský jazyk. Vďaka odbornej spôsobilosti učiteľov a pedagogických zamestnancov školy majú možnosť využívať rôzne metódy na osvojovanie si cudzích jazykov, napríklad CLIL, čo v praxi znamená, že s cudzím jazykom žiaci pracujú aj na iných hodinách podľa jazykovej zdatnosti vyučujúcich (napr. na matematike, v prírodovedných predmetoch, vo výchovných predmetoch).

Úsilie bude prínosom pre vzdelávanie

Učitelia pri tvorbe nových dokumentov odviedli veľký kus práce. Podarilo sa im to vďaka ich ochote, úsiliu, spolupráci a odborným znalostiam. Sú jedna z mála škôl v SR pracujúca na reforme obsahu vzdelávania, pretože si uvedomujú potrebu zmeny a veria, že vynaložené úsilie bude prínosom nielen pre seredských žiakov a inšpiráciou pre ostatné školy.

Podporte článok zdieľaním.

Zdroje: ZŠ J. A. Komenského
Zdieľať na Facebooku