23.04.2024, meniny má
28. mája 2019

Alena Nemetzová nám priblížila podnikanie v deväťdesiatych rokoch. Rodinná firma ju napĺňa už takmer 30 rokov (Rozhovor)

Podnikateľka Alena Nemetzová pomáha a radí Seredčanom pri zariaďovaní domácností elektrospotrebičmi už takmer tridsať rokov. Spolu so svojím manželom sa rozhodli podnikať a po Nežnej revolúcii založili firmu. Po rokoch pôsobenia vytvorili značku, ktorá je založená na kvalitnej reputácii, predaji s osobitným prístupom, poradenstve a rodinnej atmosfére. Práve jej manžel bol ten, ktorý ju motivoval podnikať a dodal jej potrebnú odvahu. Podľa jej slov, on bol ten podnikavejší, ktorý sa nebál v devädesiatych rokoch zariskovať a na zelenej lúke založiť firmu Nemetz s.r.o., ktorá sa venuje chladiarenskej technike. Spoločnosť zastrešuje aj predaj a servis elektrospotrebičov pod značkou Ales Elektro v rámci siete Euronics.

V rozhovore sa dozviete:

  • Čo obnášalo ísť po Nežnej revolúcii s kožou na trh a začať podnikať?
  • Akú najbizarnejšiu poruchu im nahlásil zákazník?
  • Akú najzásadnejšiu chybu robia Seredčania pri údržbe spotrebičov?
  • Ako funguje rodinná firma, v ktorej pôsobia štyria členovia rodiny?
  • V čom spočívajú výhody vstavaných spotrebičov oproti voľne stojacim?

Čo ste robili predtým, ako ste začali podnikať?

Trinásť rokov som robila v cukrovare na oddelení dopravy, kam som nastúpila ako absolventka ekonomickej školy. V roku 1990 sme začali s manželom podnikať, ale obidvaja sme zo začiatku okrem toho pracovali. On robil v Huberte do roku 1993, ja som do roku 1994 pracovala v cukrovare.

Aké máte spomienky na seredský cukrovar?

Veľmi dobré. Zostalo mi odtiaľ veľa dobrých priateľov a mnohí kolegovia sú dnes mojimi zákazníkmi. Dokonca aj samotný cukrovar je náš zákazník.

Čo na svojej práci milujete najviac?

V mojej práci mám najviac rada starostlivosť o zákazníka a vždy ma poteší, keď sa zákazník vráti. Najkrajšie však býva, keď neskôr prídu aj deti týchto zákazníkov. Som tu už takmer tridsať rokov, ale chladiarina ma stále baví. Ales Elektro však nie som iba ja. Baví ma to stále aj vďaka dobrému kolektívu ľudí, pretože sa na nich môžem spoľahnúť. Mám skvelé kolegyne a veľmi mi pomáhajú. Ak by ma táto práca nebavila, tak ju už dávno nerobím.

reklama

Vaša firma Nemetz s.r.o. je založená na rodinnom podnikaní. Kto všetko z rodiny pracuje v spoločnosti?

V spoločnosti sme zainteresovaní manžel, zať a ja, takže každému z nás záleží na tom, aby firma fungovala dobre a aby naši zákazníci boli spokojní. Najväčším benefitom rodinného podnikania je, že k zákazníkom máme osobnejší prístup. Myslíme si, že aj vďaka rodinnej súdržnosti dosiahneme viac.

Práve jej manžel bol ten, ktorý ju motivoval podnikať a dodal jej potrebnú odvahu. Zdroj: archív Aleny Nemetzovej

Akú najčastejšiu chybu robia Seredčania pri údržbe samotných spotrebičov?

Alfa a omega je, že 90 % zákazníkov číta návody až vtedy, keď sa im niečo pokazí. Toto je základ. Faktom je, že o každý spotrebič sa treba naozaj starať. Rozumiem tomu, že zákazník chce spotrebič, aby mu uľahčil život a viac sa tým nechce zaoberať. Väčšinou však stačí urobiť minimálnu údržbu a spotrebiču môžete výrazne pomôcť. Tak ako sa všetci staráme o auto a pravidelne mu vymeníme olej, tak aj spotrebič potrebuje svoju starostlivosť.

Pamätáte sa na najbizarnejšie hlásenie poruchy zo strany zákazníka?

Mám jednu vtipnú príhodu, ktorú si pamätám doteraz. Asi dvadsať rokov dozadu mi volal zákazník, že mu proste nejde mraznička. Skúšal vraj všetko a nefunguje. Išiel tam náš servisný technik a zistil, že mraznička iba nebola v elektrike. Najväčšia sranda však bola v tom, že ten zákazník bol elektrikár, dokonca šéf elektrikárov. Toto mi naozaj utkvelo v hlave, pretože, ak niečo nefunguje, tak prvé skontrolujem to, či je spotrebič zapojený v elektrike.

Ak sa vám doma pokazí nejaký elektrospotrebič, beriete do rúk náradie vy alebo manžel?

Naposledy nám na chate nešla umývačka, tak som ju rozobrala a opravila som si ju sama. Samozrejme, vďaka mojej práci bežné opravy zvládnem, ale v domácnosti rieši opravy môj manžel. On je veľmi zručný a všestranný človek. Od varenia, žehlenia cez opravu všetkých vecí v domácnosti. Akonáhle vidí, že sa hýbe nejaká kľučka, tak to beží opraviť. Jediné, čo nevie, je prať, ale keď ho to naučím, tak ma už nebude potrebovať (smiech).

Málokto možno vie, že ste členom najväčšej siete elektropredajní na Slovensku s názvom Euronics. Čo vám spolupráca s touto spoločnosťou prináša?

Tým, že sme veľká sieť, máme lepšie ceny, lepšie možnosti výberu tovaru, máme rôzne marketingové akcie a podobne. Dnes sa už nedá podnikať tak, že si založím malú predajňu a tovar budem brať z veľkoobchodov. Vďaka Euronicsu robíme rôzne sprievodné kampane a zúčastňujeme sa na mnohých vzdelávacích školeniach a workshopoch. Je to nadnárodná spoločnosť, ktorá nám v mnohom pomáha. Aj vďaka tomu, že sme v sieti Euronics, tak cenové ponuky vieme urobiť veľmi rozumné a porovnateľné, ak nie rovnaké ako najväčšie internetové predajne. Zameriavame sa na veľkú a malú bielu techniku, vstavané spotrebiče, okrajovo robíme aj čiernu techniku a drobné spotrebiče. Tým, že sme v sieti Euronics, vieme zabezpečiť čokoľvek, čo zákazníci nájdu na ich webe. Môj manžel zasa rieši veľké priemyselné chladenie a zastrešuje technické, konzultačné a montážne činnosti v oblasti priemyselného a komerčného chladenia.

Seredčania najviac oceňujú na vašej firme osobný prístup, kvalitný záručný a pozáručný servis. Ide o vašu najväčšiu konkurenčnú výhodu oproti rôznych internetovým obchodom?

Naša najväčšia konkurenčná výhoda je overená tradícia, dôraz na osobný prístup a udržiavanie vzťahu so zákazníkom. Sme tu roky a ak má náš zákazník nejaký problém s elektrospotrebičom, vždy sa na nás môže obrátiť a my sa oňho postaráme. Poradenstvo máme na vysokej úrovni a výber správnych elektrospotrebičov ovplyvňuje mnoho faktorov a premenných. Oproti nákupu cez internet vieme garantovať operatívny servis, často aj priamo na mieste.

Mladá rodina si zariaďuje prvé bývanie na hypotéku. Akú značku elektrospotrebičov by ste im poradili, ak im záleží najmä na pomere cena – výkon?

Každá značka má najnižšiu triedu, strednú triedu a špičku. Ak by som im mala odporučiť dobrú značku, ktorá spĺňa dnešné štandardy, má modernú technológiu a rozumnú cenu, tak je to napríklad značka Mora. Ale určite by si zákazníci vybrali aj z produktovej rady Whirpool alebo Electrolux. Gorenje je už trošku vyššia kategória značky, ale tiež si dokážu rozumne vybrať pri pomere cena a výkon.

Podnikáte takmer 30 rokov. Aké bolo podnikanie v 90. rokov? Prečo ste sa vtedy rozhodli podnikať práve v tejto oblasti?  

Nevedela som si vtedy predstaviť, že si zoberieme pôžičku, kúpime tri servisné autá, na ktorých bude nalepené naše meno. Vtedy to proste neexistovalo. Išli sme s kožou na trh a v tom čase to bolo neobvyklé. Nevedeli sme poriadne, do čoho ideme a nikto netušil, ako sa podniká. Nežná revolúcia skončila a krátko po nej sme koncom roka 1990 začali podnikať.

Skončil Okresný priemyselný podnik Galanta, v ktorom pracovali šikovní chladiari. Tí k nám prešli a popritom sme mali učňovské stredisko, kde sme si vychovávali mladých chlapcov na odbornej praxi. Väčšina chladiarov v regióne sú naša výchova a niektorí z nich doteraz robia vo veľkých chladiarenských spoločnostiach.

Ako sa k vám vtedy správali zákazníci a okolie, ktoré nebolo zvyknuté na podnikateľov? Utkvela vám v pamäti nejaká veľká zákazka z deväťdesiatych rokov?

Ľudia často vyžadovali od nás nemožné. Keďže predtým nikto nepodnikal, ani oni nevedeli, ako sa správať a komunikovať s podnikateľom. Niekoľkokrát sa nám stalo, že o jedenástej v noci nám niekto zazvonil, že mu nejde chladnička a chcel, aby sme mu ju išli opraviť (smiech).

Rada spomínam na obdobie okolo roku 1994 a 1995, keď sa začali na Slovensku stavať čerpacie spoločnosti značky Shell a Eso. Vtedy sme montovali a zapájali chladiarenske vitríny po celom Slovensku. Bola to strašná drina, prvých sedem rokov sme nemali ani korunu, nonstop sme pracovali, vo dne i v noci.

V čom všetkom spočívajú výhody vstavaných kuchynských spotrebičov oproti voľne stojacim?

Vstavané spotrebiče majú najväčšiu výhodu v tom, že šetria priestor. Predovšetkým sú koncepčné a estetické. Čistenie vstavaných spotrebičov je jednoduchšie. Nemusíte odsúvať sporák či chladničku, aby ste vyčistili priestor za nimi a šetrí to teda čas spotrebiteľov. Určite by som odporučila ísť do vstavaných spotrebičoch najmä pri rúre, chladničke a umývačke. Naopak, pri takej mikrovlnke to nie je až také dôležité.

Chladnička je jeden z najväčších žrútov elektrickej energie aj kvôli tomu, že ide 365 dní v roku. V čom robia zákazníci najčastejšiu chybu pri prevádzke chladničky?

Chladničky sú vstavané do okolitej teploty, majú vlastnú klimatickú triedu. Potrebné stupne si v zásade dokážu ustrážiť. Chladnička by v prvom rade nemala byť umiestnená pri nejakom tepelnom zdroji. Rovnako nie je dobré, keď sa nachádza niekde pri okne, kde na ňu neustále svieti slnko. Najčastejšia chyba je príliš časté otváranie chladničky preplnenej potravinami.

Zákazníci si dnes vyberajú sortiment aj na základe energetickej náročnosti. Pri ktorých spotrebičoch treba klásť najväčší dôraz na energetickú triedu a naopak, kde to nie je až tak potrebné?

Napríklad pri digestore je podľa mňa dôležitejšia miera hlučnosti ako energetická trieda. Digestor nejde 365 dní v roku ako chladnička. Najväčší dôraz pri výbere energetickej triedy treba klásť na chladiarenske spotrebiče. Na energetickom štítku nájdeme okrem informácií o energetickej triede spotrebiča aj rad ďalších informácií, ktoré môžu byť pri výbere dôležité. Pri niektorých spotrebičoch sa netreba však báť malých rozdielov (napríklad medzi A+ a A+++).

Akú podnikateľskú radu by ste dali našim čitateľom – mladým začínajúcim podnikateľom, ktorí by chceli pôsobiť v regióne?

Nie som žiadny podnikateľský fenomén, ale pri podnikaní je najdôležitejšia mravenčia robota. Ak to niekto myslí vážne, tak musí byť serióznym partnerom a predovšetkým mu musí záležať na spokojnosti zákazníka.

Článok vznikol v spolupráci s predajňou Ales Elektro.

Zdieľať na Facebooku