17.05.2021, meniny má
22. apríla 2021

Budeme na slovenských diaľniciach jazdiť až 140? Poznáme verdikt rezortu po vykonanom experimente

Budeme na slovenských diaľniciach jazdiť až 140? Poznáme verdikt rezortu po vykonanom experimente
Zdroj: startstrop.sk/tvnoviny.sk
reklama

Ministerstvo dopravy a výstavby SR na takmer 40 kilometrov dlhom úseku diaľnice D1 medzi Popradom a Behárovcami na jeseň roka 2019 osadilo značky, ktoré vodičom túto možnosť povolili.

Išlo o skúšobnú prevádzku, teda vykonaný experiment, či povoliť na slovenských diaľniciach jazdu 140 km/hod. Cieľom tejto iniciatívy bolo monitorovať a analyzovať vývoj dopravnej nehodovosti, socioekonomický aspekt či časovú úsporu pri najvyššej dovolenej rýchlosti 140 km/h. Úsek D1 Poprad východ – Beharovce bol pre skúšobnú prevádzku vybraný z toho dôvodu, že ide o jeden z najnovších úsekov, ktorý spĺňa najvyššie bezpečnostné štandardy.

Aký je nakoniec verdikt rezortu?

Ako uvádza portál tvnoviny.sk, experiment trval len pár týždňov, no ministerstvo až teraz prezradilo, ako to celé dopadlo. „Negatíva prevyšujú tie benefity, ktoré vodiči z tej 140-tky majú,“ uviedlo pre portál. Dôvodom sú najmä zvýšené emisie, hluk a fatality nehôd. Po zvážení týchto faktorov sa preto rezort rozhodol, že vyššiu rýchlosť na diaľnici už nikde testovať nebude.

Zatiaľ rezort považuje za optimálnu povolenú rýchlosť na diaľnici 130 km/h. „Na našich krátkych, 30-kilometrových úsekoch je časový benefit okolo dvoch minút. Pri 140-kilometrovom limite až 10 % vodičov ide rýchlosťou 170 km/h. Tu si treba uvedomiť, že brzdná dráha sa nám predlžuje o desiatky metrov,“ argumentuje šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

A hoci sa aj naďalej ozývajú hlasy, ktoré odkazujú na niektoré iné krajiny, ako je napríklad Nemecko, kde je na niektorých úsekoch neobmedzená rýchlosť, vyzerá to tak, že na Slovensku ostane ešte dlho všetko po starom.

Zdroj: automagazin.sk

Páčil sa vám článok? Podporte ho zdieľaním.

Zdroje: finweb.hnonline.sk, automagazin.sk
Zdieľať na Facebooku