Národná diaľničná spoločnosť začala v júli tohto roka s rekonštrukciou diaľničného mosta Váhovce na rýchlostnej ceste R1 neďaleko nášho mesta.
630-metrov dlhý a bezmála štyridsaťročný most sa tak dočkal svojej nevyhnutnej opravy. Hlavným cieľom rekonštrukcie bolo zosilnenie nosnej konštrukcie, čím sa má dosiahnuť zvýšenie zaťažiteľnosti.
Výsledkom rozsiahlej rekonštrukcie má byť komfortný prejazd po R1 nielen osobnej doprave, ale aj nadmerne ťažkej preprave.
V týchto dňoch Národná diaľničná spoločnosť informovala, že práce na moste už sú takmer definitívne skončené.
Podľa slov Rastislava Droppu, prevádzkového riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti, je na 1. decembra 2024 plánované ukončenie všetkých prác, ktoré budú zavŕšené večernou záťažovou skúškou. Ako ďalej uviedol, 2. decembra by malo prebehnúť slávnostné otvorenie zrekonštruovaného mosta Váhovce.
NDS vysvetlila, že v rámci rekonštrukcie bolo vybúraných 5 320 m³ betónu, asfaltu a ocele, v rámci zosilnenia monolitickej nosnej konštrukcie bolo do komory mosta osadených 24 kusov voľne vedených predpínacích káblov v dĺžke takmer dva kilometre s ich následnou injektážou.
Voľné káble viedli cez 14 novovybudovaných masívnych kotevných blokov, na ktoré sa použilo 156 m³ betónu a skoro 22 ton výstuže. Pre samotné osadenie predpínacích tyčí bolo potrebné vyvŕtať v nosnej konštrukcii 920 m jadrových vrtov. Poloha káblov je v komore mosta stabilizovaná šestnástimi novými železobetónovými úchytmi.
Bolo položených 840 m³ spádového betónu, osadilo sa 47 nových odvodňovačov a odvodňovacích trubičiek, na nové rímsy bolo použitých 517 m³ betónu, 101 ton výstuže a 1 850 kotiev, takisto bol osadený aj nový gumokovový mostný záver.
„Nosnú konštrukciu sme zároveň už teraz pripravili na osadenie protihlukovej steny a jedna časť rímsy sa upravila tak, aby bolo možné do nej ukotviť protihlukovú stenu,“ doplnil Rastislav Droppa.