Ruku na srdce, koľkí z vás používajú poctivo všetky povinné reflexné prvky pri jazde na bicykli? A koľkí radšej nepoužívajú bicykel mimo mesta práve kvôli povinnosti nosiť prilbu?
Vláda schválila novelu zákona o cestnej premávke, ktorá by mala byť účinná od 1. novembra 2019.
Predstavitelia Cyklokoalície prostredníctvom hromadnej pripomienky iniciovali zrušenie zákonnej povinnosti nosiť prilbu mimo obce u cyklistov nad 15 rokov. Argumentujú tým, že podľa výskumov práve povinnosť používať prilbu negatívne vplýva na počet ľudí využívajúcich bicykel, teda aj na celkový rozvoj cyklodopravy.
„Presadzujeme skutočné riešenia pre bezpečnosť, ktorými sú upokojovanie dopravy a kvalitná infraštruktúra. Tými je možné kolíziám predchádzať, nielen redukovať ich dôsledky s otáznym efektom,“ povedal pre TASR Dan Kollár z Cyklokoalície.
Taktiež doplnil, že povinné nosenie prílb má v Európskej únii v zákone zakotvené len Španielsko.
Po hromadnej pripomienky Cyklokoalície sa zo zákona vypúšťa tiež povinnosť nosenia reflexných prvkov na oblečení. Podľa Kollára je táto povinnosť nepotrebná, nakoľko je už povinné mať osvetlený bicykel. Členovia združenia nepovažujú za správne, aby cyklisti, ktorí nemajú reflexné prvky, dostali pokutu, keď sú stále viditeľní.
Dospelí cyklisti musia povinne nosiť prilbu aj v Austrálii. Štatistiky z tejto krajiny po zavedení opatrenia však podľa Kollára poukazujú na výrazný pokles používania bicyklov. „Hlavným faktorom bezpečnosti cyklistov je ich počet – čím viac ľudí jazdí na bicykli, tým nižšia je nehodovosť, čo dokazujú štúdie z mnohých krajín sveta,“ tvrdí. Zdôrazňuje však, že zákon nikomu nezakazuje nosiť prilbu.
Podľa zdravotníckeho záchranára Petra Lakomého je hlava ľahko zraniteľná, najmä pri pádoch z bicykla, kedy človek padá z výšky. Vznikajú pri tom povrchové poranenia, drobné tržné rany a odreniny, ale môže dôjsť aj k otrasom mozgu až vnútrolebečným poraneniam. A prilba určite zmierňuje riziko takýchto poranení.
„Je vhodné, aby sme deti už odmalička viedli k tomu, aby sa pri športových aktivitách správali zodpovedne, k čomu patrí aj nosenie prilby či iných ochranných prvkov,“ doplnil Lakomý.
Rozhodnutie nosiť prilbu či ochranné reflexné prvky ponechávame, samozrejme, na vás. Bude však zaujímavé zistiť, či zrušenie týchto opatrení zvýši počet cyklistov v Seredi.