20.06.2021, meniny má
19. mája 2019

Prinášame vám unikátny historický prierez vývojom obľúbených seredských dobrôt

reklama

Nejeden Seredčan sa už ocitol v situácii, kedy sa mohol popýšiť tým, že Horalky a ďalšie produkty značky Sedita sa vyrábajú práve v našom meste. Dokonca sú pýchou nielen nášho mesta, ale celého Slovenska. Pravdepodobne je zbytočné predstavovať vám všetky tieto výrobky, veď všetci ich veľmi dobre poznáme a zbožňujeme. Možno sú ukryté aj u vás doma v tajnej skrýši maškŕt. A nebolo tomu inak ani u našich starých rodičov. Veď mnohí sme na týchto sladkostiach vyrastali.

Dnes sú dostupné skoro na každom kroku a my mnohokrát nedočkavo strhávame obal, aby sme si vychutnali ten pôžitok. Ale zamysleli ste sa niekedy nad tým, koľkými dizajnovými zmenami si práve tieto obaly prešli? Alebo koľkými zmenami si prešla receptúra výrobkov?

Vychutnajte si túto chvíľku nostalgie a zaspomínajte si spolu s nami. Veríme, že mnohým sa vybavia nádherné spomienky. A ak vám náhodou urobíme chute, tak sa vopred ospravedlňujeme.

Zmena loga

Začneme logom. Sme si istí, že logo Sedita by ste spoznali už z diaľky. Avšak výrobky, ako oblátky, sušienky, piškóty a perníky boli niekedy produkované pod značkou Pečivárne Sereď. V roku 2000 sa uskutočnil redizajn roka a postupne sa stará značka začala nahrádzať novou. Nové logo bolo dynamickejšie a v popredí zvýrazňovalo vyobrazenie sušienky, aby bolo viac čitateľné. Tak schválne, kto si ešte spomína na logo pred novým nástupcom?

Romanca

Medzi prvé sušienky patrí práve Romanca – dve sušienky s ich špecifickým „bodkovaným“ povrchom, ktoré spája kakaová poleva. S ich výrobou sa začalo v roku 1960. V tom čase bola sušienka balená do celofánu, ktorý bol opatrený razenou nálepkou.

V roku 1970, keď už mala Romanca v Pečivárňach Sereď svoje zaslúžené miesto, dostala nový obal. Celofán nahradil priesvitný obal s modrou potlačou a s tradičným logom „pečivárenskej panenky“.

Postupom času boli obaly opäť nahradzované novými a modernejšími, no receptúra sa nemenila, zostala zachovaná až dodnes. V roku 2004 bol transparentný obal vymenený za nepriehľadný kvôli lepším bariérnym vlastnostiam a zaručila sa tak lepšia kvalita.

V roku 2009 prišla na trh novinka Romanca Premium v dvoch nových príchutiach – čokoláda a vanilka – určená pre náročnejšieho konzumenta, ktorý si potrpí na vyššiu kvalitu. O pár rokov neskôr nahradila čokoládovú náplň lieskovooriešková.

V roku 2018 sa Romanca dočkala jemného redizajnu. Romancu Premium „ošatili“ do veselšieho, farebnejšieho obalu, zatiaľ čo tradičná Romanca prešla skutočne kozmetickým redizajnom, ktorý ju prepojil s jej prémiovými súrodencami.

Kávenky

Aj oblátky Kávenky – dva oblátkové rezy plnené kávovou náplňou – patria medzi najstaršie produkty Pečivární Sereď. Boli balené do hliníkovej zlatej fólie vedľa seba. Potlač bola dvojfarebná a jej grafika bola orientovaná na výšku. Časom sa z hliníkovej fólie prešlo na transparentnú fóliu so zvarmi na okrajoch.

V roku 1994 nahradili obal nepriehľadným a potlač začala byť orientovaná na šírku. Neskôr na obal pribudli kávové zrná a nové logo Sedita. V roku 2004 obal ešte viac zmodernizovali a doplnili ho vyobrazením oblátok a šálky s kávou.

Zaradenie ďalších príchutí do produktového radu Kávenky vyústilo do jemných zmien grafiky, ktorá zjednodušovala orientáciu. Tak ako sa menila kultúra pitia kávy s jej možnosťami servírovania, prišli na trh nové príchute. V roku 2009 to bola príchuť cappuccino. O rok neskôr k nej pribudli príchute latte a arabica, ktoré so sebou priniesli aj nové tmavšie a chrumkavejšie oblátky. V limitovanej edícii sa objavili Kávenky s príchuťou cappuccino-škoricaV júni 2015 sa uviedli na trh celomáčané Kávenky Moka, ku ktorým neskôr pribudli aj celomáčané Kávenky Írska káva.

Aj Kávenky sa na jeseň v roku 2018 dočkali redizajnu. Všetky príchute majú na obale reálne zábery oblátok, ktoré zvyšujú ich atraktivitu a upriamujú pozornosť na odlišnosti.

Kakaové rezy

V roku 1963 sa začali vyrábať Kakaové rezy – dva oblátkové rezy, ktoré sa od Káveniek odlišovali hlavne kakaovou náplňou. Zmeny, ktorými postupom času prechádzali, boli taktiež veľmi identické. Spočiatku boli oblátky balené do hliníkovej zlatej fólie, časom fóliu vystriedal transparentný obal, ktorý bol opätovne nahradený nepriehľadným obalom. Taktiež sa staré logo nahradilo novým a na obal pribudli kakaové bôby, neskôr oblátky. Aj obal Kakaových rezov sa neustále modernizoval.

V roku 2010 pribudla ku klasickým Kakaovým rezom Originál novinka Kakaové rezy Extra kakao. Aj tu sa z dôvodu uvedenia nových príchutí na trh rozhodli obal pozmeniť s cieľom jednoduchšieho rozlíšenia. Po úspešnej novinke sa začalo pracovať na ďalšej chuťovke pre všetkých fanúšikov Kakaových rezov. Výsledkom bola novinka Kakaové rezy s orieškami. Neskôr mohli milovníci týchto oblátok vyskúšať aj príchuť z limitovanej edície čoko-banán.

V októbri 2018 dostali Kakaové rezy darček v podobe jemne upravených obalov pre celú radu. Jednotlivé príchute sa dajú ľahšie rozoznať a obaly vyzerajú modernejšie a vzdušnejšie.

Okrem toho pribudla aj ďalšia novinka, ktorou sú celomáčané rezy s kakaovo-kokosovou náplňou. Už ste ju stihli vyskúšať?

Horalky

Rok 1965 bol veľmi významným rokom. Nikto vtedy ešte nemohol tušiť, že o vyše 50 rokov budú Horalky tými najobľúbenejšími oblátkami, a to nielen na Slovensku. My sme týmto legendárnym Horalkám dokonca venovali aj osobitný článok. Dočítate sa v ňom nielen o ich histórii, ale aj rôzne zaujímavosti či príbeh muža, ktorému za ne vďačíme. Ak ste ho ešte nečítali, nájdete ho tu.

Keď Horalky uzreli svetlo sveta, ich obal bol zdobený typickými kvetmi horca v jednej farbe. Arašidová náplň s dovtedy netradičným máčaním oblátky po jej obvode podčiarkla ich chuť a jedinečnosť.

V roku 1994 obal oživili farbami – modrou, bielou, červenou a určite registrujete, že je tomu tak dodnes. Dizajn sa upriamil na výšku a doplnil sa kvetmi plesnivca. O vyše 10 rokov neskôr sa zdokonalila grafika potlače, no typické prvky ostali zachované. Samozrejme, pribudlo aj nové vyobrazenie arašidov a nové logo.

V roku 2009 prešiel obal opäť modernejšou grafikou a dizajnom a bol doplnený siluetou tatranského štítu. Tradičná, overená receptúra však stále ostáva nezmenená. Začiatkom roka 2012 bola na trh uvedená novinka Dialky, ktoré sú DIA verziou Horaliek. Pre vývojárov to bolo veľkou výzvou, pretože ich cieľom bolo získať rovnakú chuť bez použitia cukru.

Princezky

Princezky sa v Pečivárňach Sereď vyrábajú od roku 1968.  Najstarší zachovaný obrázok pochádza z roku 1992, obrázok pôvodného obalu sa, bohužiaľ, nezachoval. Z rozprávania vtedajších zamestnancov vieme, že boli balené do obalu z priesvitnej fólie s bielou potlačou. Grafika na obale korešpondovala s názvom Princezky, teda na obale boli zobrazené tri princezné.

Prvý redizajn obalu bol realizovaný pri prechode na nové logo Sedita. Farebná potlač časti obalu dodala sušienkam úplne novú tvár, hoci tri princezné sa stále zachovali. Ďalší redizajn obalu sa realizoval v roku 2004 s prechodom na kvalitnejšiu nepriehľadnú fóliu s plnofarebnou potlačou. Po troch princeznách zostala na obale žiarivá korunka, pribudlo vyobrazenie sušienok, no tradičný vzhľad a chuť si Princezky držia naďalej.

Mila

Naša milá Mila v sebe spája veľké množstvo jemnej smotanovej náplne ukrytej medzi plátmi krehkej oblátky a hladkou vrstvou čokolády.

Mila sa začala vyrábať v roku 1969, no v týchto rokoch ešte neexistovali klasické obaly, ako ich poznáme dnes. Mila bola balená ručne do papiera prelepeného etiketou. Taktiež neexistovalo ani balenie jednotlivých kusov oblátok do kartónov. Oblátky boli balené po 20 ks do šedého baliaceho papiera ako balík.

Až v roku 1982 sa Mila začala baliť do nového spotrebiteľského balenia, kedy sa pôvodná grafika z etikety preniesla na fóliu. Zmenil sa aj spôsob balenia do kartónov a zaviedlo sa balenie do „šitých“ kartónov.  Na krajoch narezaný papier sa vložil do stroja, ktorý kraje ohol do tvaru krabičky a na bokoch zošil. Fungovalo to na spôsob dnešnej zošívačky papiera a táto forma balenia bola samozrejme ručnou prácou.

Spoločnosť sa rozhodla v roku 2003 pre úpravu grafiky, nakoľko obal oblátky Mila nebol výraznejšie upravený od roku 1986.

Občas sa Mila objavila v sezónnom vianočnom prevedení, no v roku 2013 sa spoločnosť rozhodla pre modernejší obal, nakoľko doterajší nevystihoval vysokú kvalitu oblátky. Preto sa pôvodný biely obalový materiál nahradil metalickou fóliou, ktorá pôsobí luxusnejšie.

Polomáčané lisované sušienky

Rok 1983 znamenal začiatok výroby Polomáčaných lisovaných sušienok. Predávali sa v priehľadnom obale s červenými popismi a s pôvodným logom Pečivární Sereď.

Prechod na nové logo bol spojený s redizajnom obalu aj pri týchto sušienkach. Do jednoduchej potlače na priehľadnom základe sa vniesli farebné prvky – piktogramy čokolády a pšeničných kláskov. V roku 2004 sa celá grafika otočila na šírku produktu a okrem modernejšieho písma sa použili len dve slová do názvu Polomáčané sušienky.

V roku 2006 prišla na trh novinka. K pôvodnej receptúre s horkomliečnou polevou pribúda aj variant podmáčaný v mliečnej poleve. Pri tejto príležitosti vznikol aj nový nepriehľadný obal. Neskôr sa k týmto verziám pridala aj verzia Polomáčaných sušienok s pomarančovou príchuťou v kakaovej poleve. V roku 2014 si Polomáčané sušienky prešli vylepšenou receptúrou a redizajnom obalu.

Značka Rodinné je postavená na emócii rodiny a rodinnej pohody a v roku 2017 túto „rodinu“ rozšírili aj o Polomáčané sušienky, ku ktorým časom pribudla aj kokosová príchuť. Samozrejme, vznikol aj nový obal.

Lina

V roku 1988 sa prvýkrát upiekla oblátka Lina. Lina je oblátkou mimoriadnej akosti s kakaovo-krémovou náplňou, posypaná kúskami arašidov a zaliata v lahodnej horkej čokoláde. Lina bola už vtedy balená do kvalitného strieborného obalu s farebnou potlačou.

Obal Liny prešiel úpravou grafiky v roku 2000. Na obale pribudlo zobrazenie arašidov, obrázok oblátky bol vymenený za reálnu fotografiu a taktiež bola zvýraznená tmavomodrá farba. Časom sa dočkala ďalšej zmeny v podobe prepracovanejšej grafiky a znázorneného nového loga.

V roku 2005 bola doplnená druhá varianta Liny s mliečnou polevou a po úspešnom uvedení oblátky sa pridala aj Lina s lieskovcami a s mliečnou polevou, nakoľko jej predchodkyne obsahovali posyp s arašidami.

Samotný obal Liny si postupom času prešiel drobnými zmenami či už logotypu, alebo drobnými grafickými úpravami s cieľom rozlíšiť všetky tri príchute. Začiatok roka 2018 sa stal významným míľnikom pre značku Lina. Obal, ale aj prepravný kartón prešiel celkovým redizajnom. Znázornili sa reálne používané orechy a bohatá poleva. Upravila sa farebnosť a metalická fólia so špeciálnym matným lakovaním podčiarkuje prémiovosť tohto produktu.

Tak čo, aké pocity vo vás tento článok vyvolal? Pripomenulo vám to nejaké obdobie? Pokojne sa s nami o to podeľte v komentári pod príspevkom.

Páčil sa vám článok? Podporte ho zdieľaním.

Zdroje: Sedita.sk
Zdieľať na Facebooku