20.04.2024, meniny má
2. apríla 2023

ROZHOVOR: Sme moderná, priateľská škola otvorená pre každého. Hovorí riaditeľka CZŠ sv. Cyrila a Metoda v Seredi Monika Kroláková

ROZHOVOR: Sme moderná, priateľská škola otvorená pre každého. Hovorí riaditeľka CZŠ sv. Cyrila a Metoda v Seredi Monika Kroláková
Zdroj: seredsity.sk
reklama

Už onedlho tu máme zápisy do prvých ročníkov základných škôl. Ak ako rodičia váhate nad tým, ktorá základná škola spĺňa všetky vaše kritériá, ako napríklad kvalitný systém vzdelávania, vyučovanie cudzieho jazyka či podpora dieťaťa zo strany školy aj pedagógov, tento článok vám môže pomôcť rozhodnúť sa.

Dnes vám totiž prinášame rozhovor s Ing. Monikou Krolákovou, energickou a vždy usmievavou riaditeľkou Cirkevnej základnej školy sv. Cyrila a Metoda v Seredi, ktorá nám prezradila niečo viac nielen o fungovaní školy, víziách a plánoch, ale aj o sebe.

Prečítajte si rozhovor, ktorý vás možno v niečom milo prekvapí, no zaručene v ňom budete cítiť lásku, pozitivitu a snahu robiť pre deti navštevujúce CZŠ to najlepšie.

Zápis žiakov do 1. ročníka sa CZŠ bude konať:

reklama
  • piatok 28. apríla 2023 v čase od 14.00 do 17.30 hod.,
  • sobotu 29. apríla 2023 v čase od 9.00 do 12.00 hod.

Prihlášku si viete stiahnuť respektíve vyplniť kliknutím na tento odkaz.

V rozhovore sa dozviete:

  • Ako sa z učiteľky biológie stať riaditeľkou 17. najlepšej základnej školy v Trnavskom kraji?
  • V koľkých triedach privítajú od školského roka 2023/2024 malých prvákov?
  • Aké deti navštevujú túto základnú školu?
  • Ako pomáhajú deťom pripraviť sa na reálny život?
  • Čím všetkým disponujú ako jediní v Seredi?

Zdroj: Seredsity.sk

Odkiaľ pochádzate? Študovali ste na niektorej základnej alebo strednej škole priamo v našom meste?

Som Seredčanka. Základnú školu i gymnázium som úspešne ukončila v Seredi. V roku 1989 som začala študovať na Agronomickej fakulte Poľnohospodárskej univerzity. Po piatich rokoch som úspešne ukončila inžinierske štúdium aj 3-ročné štúdium učiteľstva odborných predmetov.

Pred pozíciou riaditeľky ste pracovali ako učiteľka?

Po skončení vysokoškolského štúdia som krátky čas pracovala na ZŠ v Seredi ako učiteľka biológie. V roku 1996 som nastúpila na SOU poľnohospodárske v Zemianskych Sadoch. Na tejto škole som pôsobila do roku 2007 ako učiteľka odborných predmetov a výchovný poradca. Veľmi rada spomínam na tieto roky, boli sme nielen výborný pracovný kolektív, no škola ponúkala v odbornosti aj množstvo výziev a profesionálnu rastu.

Dnes s odstupom času môžem povedať, že toto pracovné miesto bolo pre mňa „školou života“. Takmer po 12 rokoch pôsobenia v stredoškolskom prostredí som v roku 2007 nastúpila na CZŠ sv. Cyrila a Metoda ako učiteľka. Bola to pre mňa veľká pracovná zmena vo všetkých oblastiach – vzdelávacej, výchovnej, filozofie školy i komunikácie s rodičmi. Na škole som postupne prešla viacerými pracovnými pozíciami – ako učiteľka biológie, triedna učiteľka, koordinátor environmentálnej výchovy aj zástupca riaditeľa školy.

Zdroj: seredsity.sk

Čo Vás priviedlo k tomu uchádzať sa o miesto riaditeľky Cirkevnej základnej školy sv. Cyrila a Metoda v Seredi?

Ako učiteľka, neskôr i zástupkyňa som bola tvorivá, hľadala rôzne výzvy, realizovala projekty pre žiakov. Vnímala som zmeny a potreby doby, ktoré školstvo postupne prinášalo. Aj preto som sa v roku 2013 prihlásila do výberového konania a úspešne som vyhrala.

Aké boli Vaše začiatky na poste riaditeľky? Pamätáte si na Vaše prvé väčšie projekty?

V roku 2013 som sa stala riaditeľkou CZŠ sv. Cyrila a Metoda. Dnes je to už 10 rokov. Tak ako každé začiatky aj tie moje neboli ľahké. No dnes môžem povedať, že všetky tie skúsenosti nadobudnuté v jednotlivých pracovných pozíciách mi v riadení školy veľmi pomohli.

Je dobré, ak riaditeľ školy pozná povinnosti i úskalia mravenčej pedagogickej práce a  môže byť pre svojich kolegov oporou a mať pre nich pochopenie. Postupne každodennou prácou, neustálym samovzdelávaním i spoznávaním  zaujímavých ľudí som získavala skúsenosti.  

Myslím, že mojím prvým väčším úspešným projektom bolo prírodovedné laboratórium. Neskôr sme boli úspešní vo viacerých výzvach, vďaka ktorým sa nám podarilo postupne meniť školu na modernú vzdelávaciu inštitúciu s vysokým materiálnym i technickým zabezpečením.

Zdroj: seredsity.sk

Zdroj: Seredsity.sk

Ako by ste predstavili základnú cirkevnú školu sv. Cyrila a Metoda niekomu, kto o nej nikdy nepočul?

CZŠ je školou otvorenou pre každého. Školou modernou, bezpečnou a priateľskou. Školou s jasne stanoveným cieľom a tradíciami. V meste Sereď vzdelávame deti už takmer 30 rokov.

Našimi žiakmi sú deti z katolíckych rodín, deti iného vierovyznania i deti bez vyznania z mesta Sereď i jeho okolia.  Rodičia i žiaci sú uzrozumení so zameraním školy, školským vzdelávacím program a zúčastňujú sa celého programu školy.

Viete nám v krátkosti predstaviť váš učiteľský tím? Z koľkých učiteľov sa skladá?

Na škole pracuje skvelý tím kvalifikovaných pedagogických zamestnancov. Sme kolektívom mladým – v najlepších rokoch, kreatívnym, flexibilným. Prirodzene sa prispôsobujeme dynamickosti doby a okolitému svetu a žiakov pripravujeme na reálny život.

Náš kolektív tvoria učitelia, vychovávatelia v školskom klube, asistenti pedagóga i podporný tím v zložení školský psychológ a školský špeciálny pedagóg. Ako jediná škola v meste sa môžeme pochváliť aj školským logopédom.

Na našej škole sa robí množstvo skvelých vecí, ktoré svedčia o tom, akí ľudia ich robia. Viesť tím zanietených a vynikajúcich ľudí je snom každého manažéra a radosťou každého riaditeľa. A na našej škole práve takí ľudia sú. Je výborné, ak sa riaditeľ dokáže obklopiť kreatívnymi ľuďmi, spozná ich schopnosti, talent a ďalej s týmto poznaním dokáže pracovať. Potom si spoločne môžeme všetci  povedať, že veci sa nám podarili.

Áno, myslím si, že sme dobrou školou, pretože máme vynikajúcich pedagógov, vychovávateľov, podporovateľov z radov rodičov i preukázateľne výborné výsledky.

Aby sme vyvrátili nejaké ďalšie predsudky, ktoré prirodzene rodičia môžu mať, je pre žiakov povinné napríklad spoločné modlenie každý deň alebo niečo podobné?

Často sa stretávam s otázkami podobného charakteru. V kontexte vyššie uvedeného myslím, že je jasné, že vyjadrenie „povinné“ pre žiakov nevyjadruje zmysel hodnotového nastavenia školy. Dejiny kresťanstva a viera sú na našej škole nielen súčasťou predmetu náboženstvo, tak ako aj na iných školách, ale aj súčasťou prierezových tém v školskom vzdelávacom programe.

K viere nikoho nútiť nemôžete. Viera je vzťah a k tomu sa prinútiť nedá. Preto po vzájomných dialógoch žiakov i rodičov spoločne hľadáme pravdivé a slobodné vyjadrenie postojov a vlastných názorov žiakov.

Zdroj: seredsity.sk

Každý nový pracovník vo vedúcej funkcii má isté predstavy o tom, ako by malo všetko fungovať. Aké sú Vaše ambície a plány so školou?

Sme školou rodinného typu. Školou, ktorá svoj školský vzdelávací program sústreďuje na kvalitu, nie kvantitu. Som veľmi rada, že v posledných rokoch za našu mravenčiu, systémovú a cieľavedomú prácu zbierame „svoju úrodu“ aj v podobe výborných výsledkov školy.

Ambície, vízie? Tých máme veľa. No hlavne si prajem byť kvalitnou výchovnou – vzdelávacou inštitúciou. Školou, práve ktorú si rodičia zvolia pre vzdelávanie svojich detí. Byť školu, kam budú deti chodiť radi, miestom získavania vedomostí, ale aj prostredím, ktoré bude formovať ich vnútro, nazeranie na svet a na seba v ňom. 

Ak by ste mali zhodnotiť najväčšie výhody, respektíve silné stránky CZŠ oproti iným základným školám, ktoré by to boli?

Myslím si, že medzi pojmami získať vzdelanie a stávať sa vzdelaným človekom, je zásadný rozdiel. Verím, že všetky školy sa snažia v rámci svojich možností a schopností vzdelávať svojich žiakov. Snaha splniť túto náročnú úlohu môže niekedy zatieniť poslanie učiteľa byť nápomocný v objavovaní jedinečnosti a neopakovateľnosti osobnosti dieťaťa, s ktorou sa rodí.

Každý z nás disponuje špecifickými vlastnosťami, darmi, talentmi…, ktorých rozvojom a podporou je možné vytvárať podmienky pre naplnenie poslania, kvôli ktorému sme sa narodili do tohto sveta. 

Za dôležité pre naše deti považujeme získanie skúsenosti, že na ceste vzdelávania nie sú odkázané iba na vlastné úsilie, vypätie síl, hľadanie riešení… Po tejto ceste kráčame s nimi, spolu sa tešíme z úspechov, spolu sa zamýšľame nad riešením problémov. Našimi kľúčovými slovami sú: spolu, otvorene, pravdivo, s pochopením a prijatím.

Snažíme sa byť pravdiví k sebe aj k deťom, čo sa bez láskavosti nedá realizovať – neznamená to však, že sa považujeme za ideálnych alebo neomylných. Práve naše deti a rodičia nám nastavujú zrkadlo, či sme verní svojmu poslaniu a úprimní vo vzájomných vzťahoch. Znamená to, že obojstranný dialóg je na tejto ceste nevyhnutnosťou.

 

Zdroj: seredsity.sk

Hovorí sa, že mladá generácia je vždy iná, ako bola tá predchádzajúca. Ako Vy vnímate dnešných žiakov? Je rozdiel medzi súčasnou a Vašou generáciou, keď ste boli žiačkou?

Je prirodzené, že mladá generácia je iná, ako bola stará – veď život je vo svojej podstate dynamický, meniaci sa. Súčasná generácia žiakov má s tými predchádzajúcimi spoločnú jednu dôležitú črtu: je to očakávanie splnenia vlastných túžob a snov.

Odlišnosti môžu byť v tom, čím a kým sú tieto túžby a sny podmieňované, formované a ovplyvňované. Dnes má výrazný vplyv na deti online priestor… Deti sa v tejto sieti informačných technológií strácajú až do takej miery, že častokrát nemajú kontakt s reálnym svetom.

Generácie predtým (aj tá naša) vychádzali z osobných kontaktov a interakcií, zo získavania vlastných skúseností z procesu myslenia aj za cenu omylov a sklamaní, že nie všetko v živote musí ísť podľa našich predstáv. Pre nás platila rokmi overená skúsenosť: kto sa chce naučiť bicyklovať, musí občas padnúť z bicykla.

Prednedávnom sme písali o skvelom úspechu CZŠ, keď sa vám podarilo obsadiť 17. priečku v rebríčku najlepších základných škôl v Trnavskom kraji. Čomu prikladáte tento fantastický úspech?

Pod toto skvelé umiestnenie sa podpísala systematická cieľavedomá práca pedagógov, žiakov a rodičov. Ďalej otvorená komunikácia a vzájomná spolupráca s rodičmi, ako aj citlivý prístup pedagóga ku každému žiakovi, podpora v nedostatku a hľadanie talentov.

Výrazne sa pod tento úspech podpísali výsledky celoslovenských meraní v testovaní žiakov 5. a 9. ročníka, umiestnenie žiakov v okresných, krajských, celoslovenských i medzinárodných kolách.

Veľmi pozitívne je vnímaný bilingválny program v anglickom jazyku, ktorý máte ako jediná základná škola v Seredi. Viete nám o ňom povedať viac?

Bilingválny program je skutočne výnimočný a jediný projekt svojho druhu v meste Sereď. Overený program, ktorý budeme otvárať už štvrtý  školský rok. Bilingválny program nie je iba rozšírené vyučovanie anglického jazyka. Je to cieľavedomý, systémový projekt vzdelávania žiakov a pedagógov v inovatívnych metódach vyučovania cudzieho jazyka metódou CLIL.

Bez spolupráce a spoluúčasti lektorov jazykovej školy WINGS by celý projekt nemal zmysel. Práve vďaka ich účasti na vyučovacích hodinách môžu žiaci dosahovať taký vysoký level úrovne cudzieho jazyka.

O čo v skutočnosti ide? Bilingválny program je udržateľný projekt počas celého štúdia žiaka na škole v ročníkoch 1. – 9. Žiaci majú už od 1. ročníka sedem hodín, počas ktorých sa hovorí anglicky (dvojjazyčne). Vyučovanie prebieha blokovo, v 2 – 3 hodinových tematicky nastavených blokoch., ktoré sú medzipredmetovými vzťahmi prepojené. Na vyučovacej hodine je vždy prítomný učiteľ aj lektori WINGS.

Celá príprava projektu v jednotlivých ročníkoch je náročný proces, nakoľko ide o prepájanie tém vo viacerých predmetoch, ktoré sa následne učia bilingválne. Žiaci na konci 9. ročníka získajú úroveň jazyka B1. Naši šiestaci už v tomto školskom roku končia úrovňou A2, čo je úroveň žiaka v 9. ročníku.

Aké veľké výzvy momentálne čakajú CZŠ? Pripravujete nejaký projekt, ktorému by ste už teraz chceli urobiť osvetu?

Čaká nás množstvo výziev, niektoré dokončujeme a niektoré len začíname plánovať. V priebehu pár týždňov dokončíme úpravu priestoru pred školou smerom ku kruhovému objazdu. Vznikne tu veľmi príjemný priestor pre deti zo školy a v popoludňajších hodinách pre obyvateľov blízkych bytoviek.

Len v krátkosti, o pár týždňov by sme chceli spustiť pilotný projekt so zameraním na zdravý pohyb pod záštitou profesionálnych trénerov. Ide o ojedinelý a výnimočný projekt, ktorý zatiaľ prebieha iba v niektorých školách v Českej republike.

Je niečo, čo by ste chceli odkázať rodičom a čitateľom Seredsity.sk?

Vždy je lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť či čítať v novinách. Ak teda rodičia stoja pred voľbou, na akú základnú školu zapíšu svojho budúceho prváčika a chcú si byť istí, že pre správne rozhodnutie urobili maximum, ak nemajú dostatočné informácie o tom, ako sa u nás učí a chceli by spoznať a vidieť naše priestory, náš vzdelávací program a tých, ktorí vzdelávajú našich žiakov, pokojne môžete prísť k nám, spoznať nás, presvedčiť sa, získať dostatok informácií a vybrať pre svoje dieťa tú najlepšiu školu.

Som rada, že mesto Sereď ponúka rodičom a ich deťom tri kvalitné základné vzdelávacie inštitúcie, ktoré sa odlišujú koncepciou, filozofiou školy, materiálnym a priestorovým vybavením. Veď čo si viac môže rodič pre budúcnosť svojho dieťaťa priať? Kvalitné vzdelanie so slobodou rozhodovania. 

V tomto školskom roku otvárame dve triedy 1. ročníka. Triedu s bilingválnym programom a triedu s tradičným programom, v ktorej je rozšírené vyučovanie anglického jazyka už od prvého ročníka. 

Zápis žiakov sa bude konať:

  • piatok 28. apríla 2023 v čase od 14.00 do 17.30 hod.,
  • sobotu 29. apríla 2023 v čase od 9.00 do 12.00 hod.

Zdroj: seredsity.sk

Zdroj: Seredsity.sk

Zdroj: Seredsity.sk

Zdroj: Seredsity.sk

Zdroj: Seredsity.sk

Zdroj: Seredsity.sk

Zdroje: Ing. Monika Kroláková
Zdieľať na Facebooku