Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP) aj tento rok, v snahe zvýšiť motiváciu subjektov zapojiť sa do kampane v rámci Európskeho týždňa mobility (ETM),
zorganizovala národnú súťaž o Cenu ETM. Víťazmi troch kategórií sa stali mesto Stará Turá, Košický samosprávny kraj a Základná škola Jana Amosa Komenského v Seredi.
„Téma 23. ročníka kampane niesla názov Verejný priestor pre všetkých a vyzývala samosprávy i inštitúcie, aby sa rozhodli, ako budú zdieľať spoločný verejný priestor. Aby sme spoločne ukázali, že sa dá zabezpečiť aj to, aby sa všetci, chodci, cyklisti a predovšetkým deti, mohli bezpečne a pohodlne pohybovať v príjemnom prostredí,“ povedal k téme generálny riaditeľ SAŽP Juraj Moravčík.
Odborná komisia hodnotila nielen rozsah osvetových aktivít, ale zohľadnila aj veľkosť samospráv a ich možnosti realizácie. Ocenila predovšetkým projekty, ktoré kombinovali finančnú nenáročnosť s kreativitou a mali pozitívny vplyv na mobilitu a dopravu v regióne.
V kategórii Aktívna samospráva porota udelila 1. miesto mestu Stará Turá, ktoré prišlo s inovatívnym projektom diskusií a hier s deťmi, pričom vytvorili pocitovú mapu bezpečnosti ulíc v centre mesta, ktorá poslúži ako podklad pre budúcu transformáciu mesta.
V kategórii Aktívny samosprávny kraj zvíťazil Košický samosprávny kraj, ktorý v spolupráci s organizáciou IDS Východ poskytoval občanom zdarma dopravné karty a využil ETM na propagáciu integrovaného dopravného systému.
Kraj tiež prijal komplexnú cyklostratégiu a pokračoval v organizovaní súťaže „10 000 krokov pre zdravie“, ktorou povzbudzoval obyvateľov k pešej doprave.
V kategórii Aktívna organizácia, v ktorej súťažili školy, občianske združenia, firmy, ale aj organizácie špecializujúce sa na udržateľnú dopravu, porota udelila 1. miesto Základnej škole Jana Amosa Komenského v Seredi. Táto inštitúcia sa svojimi aktivitami zamerala na zvýšenie bezpečnosti a zlepšenie ovzdušia pred školou. Počas ETM sa im podarilo dočasne vylúčiť motorovú dopravu z ulice pred školou a zaviesť „pešibus“, čím výrazne prispeli k zlepšeniu kvality ovzdušia v okolí školy.
Škola tiež vybudovala cykloprístrešok a zrealizovala dotazníkový prieskum, ktorý bude slúžiť ako podklad pre tvorbu školského plánu mobility. Počas týždňa mobility sa uskutočnili workshopy a triedy mapovali dopravnú situáciu v okolí školy.
Kampaň pri príležitosti ETM sa na Slovensku uskutočnila už po 23. krát. Konala sa tradične od 16. do 22. septembra a zapojilo sa do nej až 111 subjektov – 67 samospráv a 44 organizácií. 26 samospráv navyše zorganizovalo Deň bez áut, ktorý je vyvrcholením týždňa mobility.