28.04.2024, meniny má
4. apríla 2021

Šintavský most v Seredi patril k posledným dielam architekta Emila Belluša. Viete o tom, že sa pri ňom nachádzal aj pamätník?

Šintavský most v Seredi patril k posledným dielam architekta Emila Belluša. Viete o tom, že sa pri ňom nachádzal aj pamätník?
Zdroj: FB Trnavský kraj zážitkov/seredskenovinky.sk
reklama

Prechádzame okolo neho bez povšimnutia každý deň a pritom ani netušíme, koľko v sebe skrýva pozoruhodností. Reč je o šintavskom moste v Seredi, ktorý patrí medzi diela významného architekta Emila Belluša. Stavba bola dokončená v roku 1959 a odvtedy patria jeho piliere k dominantám nášho mesta.

Známy architekt zanechal kus svojej práce aj v Seredi

Na jeho mieste stál v minulosti provizórny drevený most, ktorý bol dosť úzky a labilný. Stál aj vďaka zachovaným častiam oceľového mosta, ktorý v roku 1945 zničila ustupujúca nemecká armáda.

Medzi Bellušove najznámejšie stavby bezpochyby patrí Kolonádový most v Piešťanoch, budova Generálnej prokuratúry a Hotel Devín v Bratislave, či Vodojem v Trnave, o ktorom sme písali už v tomto článku.

Na šintavskom moste spolupracoval s českým statikom, profesorom Jozefom Wünschom, ktorý navrhol konštrukciu. Podľa Trnavského kraja zážitkov to bol prvý aj posledný predpätý segmentový železobetónový most v Československu. Stavba 360-metrového mosta sa realizovala od roku 1956 do roku 1959. Od jeho slávnostného otvorenia ubehne už 62 rokov.

reklama

Navždy stratený pamätník?

Vedeli ste, že sa pri ceste na seredskej strane nachádzal aj malý pamätník? Ten pripomínal otvorenie mosta z 30. augusta 1959, no dnes je už nezvestný. Stalo sa tak v rámci osláv 15. výročia Slovenského národného povstania za účasti povereníka dopravy Karola Fajnora.

Predseda rady združenia OZ Vodný hrad Rastislav Petrovič v minulosti pre Seredské novinky doplnil, že kamenné obrubníky cesty na moste boli poškodené pásmi sovietskych tankov 21. augusta 1968. Neskôr boli vymenené za betónové a ich stopy by sme dnes hľadali už len márne.

Zdroj: seredskenovinky.sk/Rastislav Petrovič

Hlavným prvkom mosta je šesť poloblúkov, ktoré sa skladajú zo siedmich prefabrikovaných oblúkových pásov. Tie boli vyrobené v šintavskom závode Priemstav.

Základom mosta sú monolitické piliere, na ktorých si pozorní obyvatelia mohli všimnúť erby šiestich slovenských miest, cez ktoré preteká Váh. Reliéfy zobrazujú mestá Liptovský Hrádok, Martin, Žilina, Trenčín, Sereď a Komárno. Sú viditeľné len od rieky.

Stavbu šintavského mosta si môžete pozrieť v nasledujúcom videu z roku 1958:

Mosty mali preňho špecifické miesto

Šintavský most patril k Bellušovym posledným väčším dielam a údajne si ho veľmi vážil. Keď okolo neho budete najbližšie prechádzať, skúste si všimnúť neobjavené detaily tejto inovátorskej stavby. Jeho krásu zvečnil na nasledujúcich fotografiách Ing. arch. Miroslavom Beňák.

Zdroj: krajzazitkov.sk/Miroslav Beňák

Zdroj: krajzazitkov.sk/Miroslav Beňák

Zdroj: krajzazitkov.sk/Miroslav Beňák

Zdroj: krajzazitkov.sk/Miroslav Beňák

Páčil sa vám článok? Podporte ho zdieľaním.

Zdroje: FB Trnavský kraj zážitkov, krajzazitkov.sk, seredskenovinky.sk
Zdieľať na Facebooku