23.11.2024, meniny má
7. apríla 2022

Železničný most v Hlohovci má zaujímavú históriu. Prečítajte si o ňom pár faktov

Železničný most v Hlohovci má zaujímavú históriu. Prečítajte si o ňom pár faktov
Zdroj: vtedy.sk/mapio.net
reklama

Železničný most v Hlohovci bol postavený ešte koncom 19. storočia a dodnes je využívaný.

Ako každá technická pamiatka, aj on má svoju históriu, o ktorej sa viac dozviete v našom článku.

Prvý železničný most

O výstavbe prvého železničného mosta v Hlohovci v roku 1897 sa zmieňuje aj mestská kronika. Prvý vlak do Hlohovca prišiel až o rok neskôr na trati medzi Hlohovcom a Leopoldovom. Podľa mestskej kroniky boli pôvodné plány na úzkokoľajnú trať. Stoličný snem však daný návrh zamietol. Vypracovaný bol nový projekt na trať riadnej šírky.

Most cez rieku Váh mal pri Hlohovci šesť polí a bol dlhý 280 metrov. Išlo o najdlhší most na trati Leopoldov – Hlohovec. Bohužiaľ, keď prišla druhá svetová vojna, most bol v apríli 1945 zničený ustupujúcou nemeckou armádou, ktorá ho vyhodila do vzduchu.

reklama

Zničený most. Zdroj: zeleznicne.info

Piliere ostali v podobe hromady kameňov. Časti železničnej konštrukcie boli rozdelené – každý na tri samostatné kusy. Avšak vďaka tomu, že táto hospodárska a dopravná spojnica bola veľmi dôležitá, už 10. apríla 1945 došlo k jeho rekonštrukcii. Prevážalo sa po ňom uhlie z handlovských baní do Bratislavy.

K histórii mosta sa vyjadril taktiež kronikár: „Od Nitry sa valili prúdy ustupujúcich nemeckých vojakov, transporty odvážajúce nemeckých zranených vojakov. Ešte aj pri tomto ústupe Nemci ničili všetko, čo sa dalo, vyhadzovali mosty do povetria, ničili prechody a snažili sa zabrániť postupu vojakov Červenej armády.“

Druhý železničný most

Pri výstavbe druhého železničného mosta bolo vyrúbaných 1557 stromov. Využité boli pri stavbe bárok mosta. Vybudovaných bolo 449 pilot. Na stavbe pracovali spolu so stavebnou firmou z Bratislavy taktiež vojaci železničného pluku z Pardubíc, ženijného pluku z Komárna a skupina trestancov z neďalekého Leopoldova.

Provizórny železničný most dokončilo 1003 pracovníkov 25. augusta 1945. Zaťažkávajúcu skúšku vykonal 26. augusta parný rušeň 524.1130 z Leopoldova. Prvý vlak riadne prešiel po moste o 14.20 hod. s povereníkom dopravy a verejných prác Ing. Kornelom Filom.

Provizórny most. Zdroj: zeleznicne.info

Zdroj: vtedy.sk

Nový železničný most do Hlohovca bol vybudovaný Hornonitrianskou stavebnou spoločnosťou z Prievidze. Pôvodne základy využili pri stavbe nových opôr. Firma stavbu dokončila 22. augusta 1947. Oceľová konštrukcia mosta bola zhotovená Stredoslovenskými železiarňami, n. p. Podbrezová.

Montáž začala v júli 1947. Dokončená bola 26. januára 1948. Ďalšie zaujímavé informácie o železničnom moste môžete nájsť aj na tomto odkaze.

Slávnostné odovzdanie mosta do prevádzky, 1945. Zdroj: vtedy.sk

Slávnostné odovzdanie mosta do prevádzky, 1945. Zdroj: vtedy.sk

Slávnostné odovzdanie mosta do prevádzky, 1945. Zdroj: vtedy.sk

Páčil sa vám článok? Podporte ho zdieľaním.

Zdroje: hlohovec.dnes24.sk, vtedy.sk, zeleznicne.info
Zdieľať na Facebooku