08.05.2024, meniny má
28. mája 2023

Mesto stále vyvíja snahu na zníženie negatívnych dopadov uzávery železničného mosta. Opätovne požiadali o vyňatie úseku R1 zo spoplatnenia, pracujú aj na projekte dočasného premostenia

Mesto stále vyvíja snahu na zníženie negatívnych dopadov uzávery železničného mosta. Opätovne požiadali o vyňatie úseku R1 zo spoplatnenia, pracujú aj na projekte dočasného premostenia
Zdroje: Trnavské rádio/reserves.gov.sk
reklama

Už viac ako dva týždne je železničný most v Seredi uzatvorený pre všetku dopravu vrátane cyklistov a chodcov. Vedenie mesta po obhliadke statikom a jeho odporúčaní ihneď most uzavrieť pre všetkých okamžite zareagovalo.

Od začiatku uzávery bola zriadená mimoriadna bezplatná autobusová linka. Grafikon tejto linky už prešiel aj prvými zmenami, ktoré prispôsobili časy odchodov a príchodov podľa skutočnej využiteľnosti tohto spoja.

Primátor Ondrej Kurbel rieši negatívne dopady

Vedeniu mesta však nie sú obyvatelia Serede ľahostajní. Mesto sa rozhodlo riešiť znižovanie negatívnych dopadov na svojich obyvateľov, ktoré zapríčinilo uzavretie mosta.

Jednou z možností je spolupráca so Správou štátnych hmotných rezerv a s Ozbrojenými silami SR na vybudovaní premostenia formou ťažkej mostnej súpravy (TMS). Tá by pomohla prepojiť na teraz rozdelené mesto rýchlejšie, než sľubuje SSC.

reklama

Sereď vyvíja snahy, ktoré by pomohli tlmiť dopady uzávery mosta urgovaním vlastníka a správcu. Tým však ich snaženie nekončí. Vedenie mesta pracuje aj iniciatívne a vyvíja kroky vo svojej réžii. Zaviedla pre svojich obyvateľov mimoriadnu autobusovú linku a pracuje aj na zefektívnení svojich liniek MHD.

Zdroj: imhd.sk

Sereď takisto opätovne požiadala o vyňatie diaľničného úseku R1 zo spoplatnenia a tiež požiadala železnice o udelenie výnimky na prechod cez uzatvorenú železničnú trať, čo sa však medzičasom ukázalo ako nerealizovateľné.

Primátor Ondrej Kurbel nezaháľa, rokuje aj so zložkami štátu o možnostiach vytvorenia dočasného premostenia. Skladateľnú konštrukciu mosta by zapožičala Správa štátnych hmotných rezerv.

„Tým pádom by sme mohli navrátiť na most nielen cyklistov a peších, ale aj automobilovú dopravu – v jednom pruhu, regulovanú svetelnou signalizáciou. Kľúčové sú najmä záchranné zložky, ktorých rýchly zásah je strategicky dôležitý,“ uviedol primátor Ondrej Kurbel v rozhovore pre Seredské novinky.

dopady

Ilustračný záber montovania mostnej konštrukcie. Zdroj: minv.sk

Aké dopady by malo vytvorenie dočasného premostenia na financie mesta?

Rozpočet mesta by v tomto prípade utrpel len minimálne.

Už dnes nás stoja kompenzácie, napríklad mimoriadna autobusová linka, takmer 17 000 eur mesačne, náklady mesta sú aj na réžiu mestských služieb kvôli obchádzkam. Radi si preto v tomto prípade zaplatíme statické posudky, ktoré od nás orgány vyžadujú, aby sme predbehli čas a mohli využiť dočasné premostenie. Jej zapožičanie bude bezodplatné a rovnako nám svoje služby zadarmo ponúkli Ozbrojené sily SR,“ vysvetlil primátor.

Primátor tiež dodal, že vypracovanie posudku v zrýchlenom konaní k realizácii dočasného mosta bude stáť približne 10 000 eur. Spolupráca všetkých zainteresovaných, teda mesta, štátnych hmotných rezerv a ozbrojených síl, by priniesla urýchlené zlepšenie podmienok Seredčanov aspoň do času začatia kompletnej prestavby mosta.

Dočasné premostenie nad riekou Torysa v meste Prešov. Zdroj: reserves.gov.sk

„Slovenská správa ciest sľubuje zahájenie prác na opravách mosta do jedného roka, doba trvania prác je ďalších 12 mesiacov. Ak sa nám podarí zrealizovať plán s dočasnou TMS, tak sa Seredčania dostanú na druhú stranu mosta podstatne skôr,“ dodal primátor.

Na záver vysvetlil, že ani vyhlásenie mimoriadnej situácie v meste neumožnilo zadať zákazku obnovy mosta na priamo, bez zdĺhavých procesov verejného obstarávania.

Zdroj: aktuality.sk

Zdroje: seredsity.sk, Seredské novinky
Zdieľať na Facebooku