Prednedávnom sme vám priniesli článok o jeho práci na filme Mlčanie, ktorý nájdete na tomto odkaze. Matúš Široký je všestranný skladateľ, ktorého hudbu ste mali možnosť počuť v mnohých videohrách, filmoch či seriáloch.
Jeho meno sa dostalo na výslnie najmä vďaka práci na kultovej českej videohre Mafia II. Okrem toho spolupracoval na nespočetnom množstve ďalších hier, ako napríklad Dead Effect, Project Hospital, Monolisk alebo Heart of Tribes.
Filmoví nadšenci ho môžu poznať z filmu Amnestie alebo Moje povstanie 2. Mnohým vám určite na televíznych obrazovkách neunikol ani seriál Sestričky, ku ktorému zložil sprievodnú hudbu práve Matúš. Okrem toho najnovšie aranžuje ľudové slovenské piesne na svoj spôsob. Jeho tvorbu nájdete na jeho youtube kanáli alebo soundcloude. Nezabudnite ho podporiť ani na jeho FB stránke, kde pridáva svoje najnovšie projekty.
Bola to úplná náhoda. Niekedy v polovici deväťdesiatych rokov, kedy si už na Slovensku aj bežnejší smrteľníci mohli kúpiť PC, ma u bratranca zaujal softwér MidiSoft Recording Session. Bolo tam možné zapisovať noty a meniť hudobné nástroje, ktoré boli hneď aj reprodukované (zmestil sa na jednu disketu). Veľmi ma to zaujalo a začal som tvoriť prvé skladby.
Vôbec nie. Ja som to mal čisto ako hobby a veľmi ma bavilo chrliť rôzne nápady bez nejakého konkrétnejšieho zámeru. Bolo to také malé experimentovanie, ale určite významne ovplyvnené tým, akú hudbu som rád počúval.
Bola to super skúsenosť a skvelí ľudia, ako režisér Juraj Štepka, scenárista Peter Rajčák a mnoho ďalších. Mal som celkom voľnosť v tom, čo ponúknem, takže som mohol vymýšľať a to ma nesmierne baví. A našťastie s tým boli spokojní.
Jednoznačne práca pre firmu 2K Czech v Brne a môj prvý veľký projekt Mafia II, do ktorého som komponoval hudbu spoločne s Adamom Kurucom. To bol môj odrazový mostík k profesionálnej tvorbe. V tejto firme som pracoval ako interný skladateľ asi 5 rokov a vďaka spolupráci a spätnej väzbe od rôznych kolegov som sa učil a formoval.
Z tohto hľadiska je to u mňa hlavne o múze a motivácii. Musím sa vedieť namotivovať, aby mi potom ľahšie prichádzali nápady. Pri projektoch záleží aj od zadania a komunikácie s režisérmi alebo producentami, aby som zistil ich zámer a nároky na hudbu. Pri scénickej hudbe je pre dobrý výsledok ideálne odkomunikovať jednotlivé scény s režisérom, ktorý vie, akú emóciu tam chce dostať a pozná aj skryté atribúty, ktoré nenájdem v scenári.
Zdroj: FB Matúš Široký
Sú ich stovky a stále pribúdajú: Daniel Pemberton, John Williams, John Powell, Dario Marianelli, Philip Glass, Hanz Zimmer, Marco Beltrami, Carter Burwell, Don Davis, James Horner, Alexandre Desplat, Michael Giacchino, James Newton Howard, Jóhann Jóhannsson, Steve Reich a mnoho ďalších vrátane nespočetného množstva kapiel.
Nezabudnuteľný. Myslím, že pre skladateľa, ktorý to nezažíva denne, je to veľmi silné, keď vidí, ako plná sála skvelých hudobníkov hrá jeho dielo, ktoré zrazu z tých samplovaných konceptov a partitúr ožije. Úplne iný rozmer a za túto skúsenosť ďakujem.
Častokrát býva najťažšie preladiť sa, keď sa vyskytne rýchla zákazka, ktorú musím riešiť skoro okamžite. Toto sa deje najčastejšie pri reklamných spotoch. Náročné je aj to, keď sa stane, že musím riešiť paralelne viac zákaziek a každá ma naladí úplne inak. A ešte je pre mňa osobne veľmi náročné, keď klient vyžaduje, aby sa hudba, ktorú komponujem, čo najviac podobala referencii, ktorú miluje. Vtedy to často býva zabité, lebo skoro nikdy to nebude pre klienta také dobré, ako tá referencia. Špeciálne, keď je to nejaká pesnička ikonického speváka.
Určite spokojnosť klienta, ktorá, keď je v spojení, že aj ja som spokojný s výsledkom, tak je to najviac. Ocenenia sú veľmi príjemný bonus.
Zdroj: FB Matúš Široký
Výrazne, aj keď zďaleka nie tak, ako hudobníkov, ktorí koncertujú a sú odkázaní na online. Ich poslucháči si online vystúpenia vôbec neužijú, lebo nezažijú tú atmosféru a interakciu naživo v jednom priestore spolu s kapelou a kvantom fanúšikov naladených na spoločnú vlnu.
Mňa to ovplyvnilo tým, že sa nejaký čas nič netočilo. Našťastie som ale dorábal nejaké projekty a keď som už nemal čo, aspoň som bol viac s rodinou, porýľoval záhradu a ostrihal stromy na dvore.
Mám niekoľko projektov, ktoré sú zatiaľ v štádiu predprodukcie, takže o nich nemôžem ešte hovoriť. Som vo viacerých tendroch, tak uvidím, čo sa podarí. Z toho, čo môžem spomenúť, je štvrtá séria Sestričiek, ktorú by mala vysielať na jeseň TV Markíza.